Згідно з річним планом школи було проведено дослідження адаптації учнів 1-го та 5-го класу до нових умов навчання.
Метою психолого-педагогічного консиліуму було вивчення особливостей навчальної роботи й поведінки учнів на уроці, особливостей взаємин між однокласниками, стилю взаємин між учителем і дітьми.
Основною новацією у практиці діяльності 1-го класу є структурування змісту початкової освіти на засадах інтегративного підходу у навчанні.
У перший місяць навчання приділялася особлива увага знайомству, коротким розповідям про власні захоплення, улюблені ігри тощо, задля створення атмосфери прийняття, довіри, взаємозацікавленості, бажання слухати одне одного, висловлюватися
Наприклад, у вересні вивчалися такі теми:
- «Я - школяр/школярка»,
- «Наш клас»,
- «Мої друзі»,
- «Моє довкілля».
Ці теми - інтегровані: їх вивчення передбачає і формування наскрізних умінь, соціальних та громадянських компетентностей, і набуття предметних компетентностей, зокрема опанування граматичних та обчислювальних умінь.
Також у вересні ставились проблемні питання:
· Навіщо мені ходити до школи?
· Хто я? Хто мої однокласники?
· Як безпечно дістатися до школи і повернутися додому?
· Як почуватися комфортно у класі мені і моїм однокласникам?
· Як нам стати класною спільнотою?
· Чого ми можемо досягнути спільно?
· Як зберегти дружбу?
· Які таємниці має шкільне подвір’я?
До кожної з перелічених тем застосовувались такі види освітньої діяльності «ранкове коло», інтерактивні заняття у парах та групах на умовах співпраці (кооперативне навчання), «щоденні п’ять», рефлексія та самооцінювання та багато інших форм та методів. Приділялась увага груповій, ігровій, проектній та дослідницькій діяльності,
Особливу увагу вчитель-класовод Гурич Н.М. приділяла збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів, їх моральному та громадянському вихованню. Із цією метою була організована активна співпраця вчителя з батьками, учителями-предметниками. Результатами такої співпраці є:
· краще вивчення індивідуальних можливостей та стану здоров’я кожного першокласника;
· здійснення особистісно орієнтованого навчання та виховання;
· впровадження здоров’язберігаючих технологій освітнього процесу;
· спільна підготовка і проведення батьківських зборів;
· бесіди з батьками на психолого-педагогічну тематику тощо.
Контроль адаптації включав:
- Спостереження вчителя-класовода за мікрокліматом у класному колективі;
- Дослідження процесу адаптації першокласників до школи за допомогою психодіагностичних методик:
- «Анкета для оцінювання рівня шкільної мотивації й адаптації» (Н. Г. Лусканової).
- Проективна методика «Мій клас»;
- Малюнкова методика «Що мені подобається в школі»;
- Малюнкова методика «Кульки» (Тест на визначення самооцінки учнів)
- Соціометрія
За результатами проведеного дослідження виявлено, що 1 клас дружній, згуртований, енергійний, жвавий. Діти вміють спілкуватися між собою, відчувають себе в безпеці. У класі товариські, приятельські стосунки. Психолого-педагогічний консиліум розробив та надав рекомендації батькам та класоводу.
Створений психолого-педагогічний консиліум дослідив рівень адаптованості учнів п’ятого класу і розробив рекомендації щодо індивідуальної роботи з кожною дитиною.
Підготовці педагогів для роботи в 5-му класі передувало їх знайомство з навчальними планами та соціальними картками учнів.
На батьківських зборах 5-го класу заступник директора з навчально-виховної роботи розповіла про особливості фізичного та психологічного стану дитини при переході у старшу школу.
Учителі-предметники на своїх уроках створювали атмосферу доброзичливості, будували стосунки з урахуванням їх індивідуальних особливостей дітей, рівня їх готовності до навчальної діяльності. Збільшення навчального матеріалу не позначилось на якісному виконанні учнями домашніх робіт. Вчителі суворо дотримуються норм і обсягу домашніх завдань і не перевантажують учнів.
Разом з тим, моніторинг якості знань учнів за 2018-2019 навчальний рік не виявив розбіжності в оцінці рівня знань учнів у 4-му і 5-му класах.
Дослідження процесу адаптації п'ятикласників було проведено за допомогою психологічного інструментарію:
- Ставлення до навчальних предметів (за методикою С. Левченко)
- Тест на визначення самооцінки «Кульки»
- Визначення рівня шкільної мотивації (Анкета Н. Лусканової).
- Методика «Соціометрія» .
- Тест шкільної тривожності Філіпса
- Спрямованість особистості
У результаті проведеної роботи, вивчивши і проаналізувавши адаптованість п'ятикласників до навчання в середній школі, можна зробити такі висновки: усі п'ятикласники успішно подолали труднощі у соціально-психологічній адаптації в середній школі.
|