Інтегрований урок
Досить часто можна зустріти назви «інтегрований урок» та «бінарний урок» у синонімічному значенні, але ці поняття треба розрізняти. Науковці визначають, що інтегрований урок (від лат. Integratio – поповнення) – тип уроку, у якому навколо однієї теми поєднано відомості різних навчальних предметів. Тому якщо урок містить короткі вкраплення відомостей з інших предметів, то в такому разі йдеться лише про між-предметні зв’язки, застосування яких сприяє глибшому сприйманню й осмисленню матеріалу, розвитку ерудиції учнів. Бінарний урок (від лат. binarius – подвійний) – різновид інтегрованого уроку, що органічно поєднує вивчення двох предметів, наприклад, географії та іноземної мови, біології та хімії, біології та інформатики тощо [3]. Бінарне заняття – нестандартна форма навчання для реалізації міжпредметних зв'язків, заняття ведуть два викладачі, це творчість двох педагогів, що переростає у творчий процес у учнів [2].
Обґрунтовано, що інтеграція виникла як явище фундаментальних наук на фоні своєї протилежності – диференціації, а сам процес інтеграції близький до систематизації. Підтвердженням цьому є погляди Н. Антонова та І. Козловської. Так, Н. Антонов вважає, що інтеграція – це процес взаємопроникнення, ущільнення, уніфікації знань, який проявляється через єдність з протилежним йому процесом розчленування, розмежування, диференціації [1]. І. Козловська визначає цей термін як «процес зближення й зв’язку наук, який діє поряд з процесом диференціації, що являє собою вищу форму втілення між-предметних зв'язків на якісно новому рівні навчання» [4].
Якщо інтегрований урок може проводити лише один вчитель (не виключається варіант – проводять два вчителі), використовуючи лише тісні між-предметні зв’язки, то бінарний урок – це заняття, яке однозначно проводять два вчителі [5].
Мета інтегрованих уроків – формування в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізація їхньої пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння навчального матеріалу; створення творчої атмосфери в колективі учнів; виявлення здібностей учнів та їх особливостей; формування навичок самостійної роботи учнів із додатковою довідковою літературою, таблицями, опорними схемами; підвищення інтересу учнів до предмета; ефективна реалізація розвивально-виховної функції навчання. Відмінність інтегрованого уроку від традиційного в тому, що предметом вивчення (аналізу) на такому уроці виступають багатопланові об’єкти, інформація про сутність яких міститься в різних навчальних дисциплінах.
Залежно від дидактичної мети інтегровані уроки поділяють на уроки вивчення нового матеріалу, уроки систематизації та узагальнення знань, комбіновані уроки. Методичними принципами інтеграції навчальних предметів в сучасній школі є: опора на знання з багатьох предметів; взаємозв'язок у змісті окремих дисциплін; зближення однорідних предметів тощо [7].
Бінарний урок – це творчість двох педагогів, яка переростає у творчість учнів. Вивчення будь-якої проблеми на межі двох наук – це завжди цікаво. Такий вид діяльності викликає високу мотивацію, спонукає до творчого пошуку.
Бінарні уроки вимагають ґрунтовної підготовки як вчителів, так і учнів. Але в той же час такий урок проводиться не заради зовнішнього ефекту, а для систематизації знань, формування переконань через поєднання предметів і є важливим етапом у формуванні світогляду учня, розвитку його мислення. Результати такої роботи мають практичну цінність.
Отже, єдина загальна риса бінарного та інтегрованого уроку – та, що це є заняття, яке побудоване на тісних між-предметних зв’язках.
Для ефективного проведення інтегрованих (бінарних) уроків необхідно дотримуватися певних умов, а саме:
правильне визначення об’єкта вивчення, ретельний відбір змісту уроку;
високі професійні якості викладачів, що забезпечать творчу співпрацю викладачів і учнів при підготовці уроку;
включення самоосвіти учнів в навчальний процес;
використання методів проблемного навчання, проектної роботи, активізація розумової діяльності на всіх етапах уроку;
продумане поєднання індивідуальних і групових форм роботи;
обов’язкове врахування вікових психологічних особливостей учнів [6].
У школі практикуємо проведення як інтегрованих, так і бінарних уроків. Але якщо перший вид уроку є майже звичним, то другий – вимагає ґрунтовної підготовки, позаяк на практиці один предмет може стати звичайним доповненням до теми іншого. Тому підготовчу роботу до бінарного уроку потрібно вести за такими етапами:
1. Визначення теми, цілей, завдань уроку, спільних для обох предметів та специфічних для кожного.
2. Робота по розроблення плану-сценарію уроку, підготовка фактичного і дидактичного матеріалу та визначення ступеня участі кожного з учителів.
3. Надання завдань творчим групам учнів та подальший контроль і корекція їх роботи.
4. Контрольний огляд і корекція розроблених до уроку матеріалів. Створення мультимедійної презентації.
5. Планування уроку в розкладі занять (дві академічні години).
Варто зауважити, що при підготовці до бінарних уроків можуть виникати певні труднощі, але їх можна подолати, а деякі з них навіть трансформувати в переваги.
Учні люблять такі уроки і завжди чекають на них. А це головне мірило того, що такі уроки потрібні, і вони – не данина моді, а необхідність сучасного освітнього простору.
Чи не найближчими науками при вивчені будь-яких країн є історія та географія.
Розпочавши один раз справу вивчення рідного краю, зупинитись вже неможливо. Вона затягує, спонукає до нових досліджень.
Близькість історії та географії нікого не дивує, а от історія-математика – тандем досить дивний на перший погляд.
Урок, який веде два вчителі, вже незвичне явище, а якщо три, а то й чотири це для учнів диво-дивина. Такий урок стимулює розвиток пізнавального інтересу дітей.
Спільні інтереси об’єднали вчителів різних напрямків (історія, географія, українська мова, музика, трудове навчання). Всіх їх зацікавило дослідження з усіх сторін життя рідного села. Результатом роботи став збірник "Отчі обереги”